Nem elég szeretni a házias savanyúságot

majort
2022. 08. 01., h – 06:36

Nemcsak a házias ízek és a roppanós állag kap helyet egy savanyúságot készítő családi vállalkozás életében, a célravezető munkabeosztás, a cégfejlesztés is fontos a sikeres termeléshez. Nem elég minőségi termékek gyártani, a fejlesztések mellett a gyártási folyamatok helyes sorrendjére is érdemes odafigyelni.


A magyarok hagyományosan sok savanyúságot, csalamádét, savanyított zöldséget fogyasztanak. A KSH legfrissebb adatai szerint Magyarországon az egy főre jutó éves tartósított zöldség fogyasztás 2020-ban 13,6 kilogramm volt. A fogyasztói igényeket azonban nem mindig könnyű kielégíteni, a piaci trendeket nem mindig lehet időben követni.


A Garzó Galatea és Gabriella által vezetett házias jellegű savanyúságok készítésével foglalkozó Vegi Pont Kft. stabilitásra és jelentős hatékonyságnövekedésre törekedett az elmúlt öt évben. A családi vállalkozás küldetésének tekinti, egy olyan tudatos közösség megszervezését, aminek tagjai tudatában vannak a helyi élelmiszerfogyasztás és az egyszerű technológiai megoldások fontosságával. Az így létrejött csoportok segítik a helyi termelőket és feldolgozókat.


Mint megtudtuk, a több mint 30 éve friss, termelői alapanyagokból savanyúságokat készítő Vegi Pontnál már a kezdetektől lényeges szempont volt a folyamatos fejlődés, mind egyéni, mind céges szinten.


Magától értetődő lépése volt ennek a törekvésnek, hogy egy szakértő csapattól kértek támogatást problémáik gyökerének feltárására és a szükséges változtatások megvalósítására.


A termelékenység okozta a legfőbb nehézséget


Amikor megoldást kerestem, észrevettem, hogy a termelésünk ingadozó, de ezt nem tudtuk pontosan kimutatni, és nem láttuk, hogy mikor vannak a termelési mélypontok. A legfőbb nehézség a termelékenység volt: hogyan tudunk egy olyan gyártási mechanizmust összerakni, ami nagyon hatékony, és amiben mindenki tudja a dolgát. „A gárda képes elvégezni a rájuk kiosztott feladatokat, de valamiért mégsem voltak hatékonyak. A rendezettség, a megfelelően kiosztott feladatok hiányoztak, ami hozzájárult az ingadozó termeléshez – elevenítette fel Garzó Galatea.


Elmondása szerint, ha erre a nehézségre nem találtak volna megoldást, akkor valószínűleg lecsökken a profitjuk, ami hosszú távon a vállalkozás megszűnéséhez vezetett volna.


A probléma megoldására a tulajdonosok felvettek egy termelésirányítót/üzemvezetőt, aki átlátja és koordinálni tudja a feladatokat. Nála pedig statisztikákat vezettek be. „Azóta látjuk, hogy melyek azok a napok, amikor jobban termeltünk, és melyek azok, amikor kevésbé. Látjuk, milyen oka lehet annak, ha termelési visszaesés volt, és így megoldást tudunk találni arra, hogy mit és hogyan cselekedjünk ennek kijavítására” – tette hozzá a Vegi Pont Kft. ügyvezetője.


A cégvezető hisz abban, hogy többek között azért érdemes foglalkozni a cég jövőképével, mert közben folyamatosan jönnek az ötletek, amelyek előre lendítik a cég minden területét. Ennek érdekében rendszeresen szerveznek "elvonulásokat", amelyeken ideális képekkel, stratégiai tervekkel, célokkal és utasításokkal foglalkoznak.


Galatea elismerte, az egyik legnehezebb változtatás számára az volt, hogy feladatai egy részét át kellett adnia munkatársai számára, hogy neki több ideje maradjon a tényleges vezetői teendőkkel foglalkozni.


A vállalkozás jelenleg 12 fővel dolgozik, évente 400 tonna zöldséget dolgoz fel. A savanyúságokból 7 fajta kiszerelésben, 30 féle terméket értékesítenek. A legújabb termékeik, melyeket a Cápák között című televíziós realityben is lehetett látni, a Vegi Mama, a Vegi Papa és a savanyúság Salsa. Nagykerekkel dolgoznak együtt, a fő partnereik a gasztro nagykereskedések, illetve élelmiszer-kereskedelmi láncok. Valamint közvetlenül a webshopjukon keresztül is elérhetőek a termékeik.


Forrás: magyarmezogazdasag.hu
Fotó: Vegi Pont