Az álláskeresők és vállalkozások igényeinek megválaszolását célzó stratégia megalkotása érdekében 11 Helyi Akciócsoport működött együtt egy közös projekt keretében Castilla y Leónban (Spanyolország).
A projekt minden ágazatot érintett, de a földrajzi helyzetből adódóan a primer szektor (agrár-élelmiszeripar) és a szolgáltatási szektor dominált. A projekttel egy olyan új mechanizmust hoztak létre, amely a munkaerőpiachoz való hozzáférés javításával hozzájárulhat a munkanélküliség csökkentéséhez és a vidéki térségek megtartóerejének növeléséhez. Az információ elérés javítása mellett az is cél volt, hogy tanácsadással és képzésekkel javítsák a meglévő foglalkoztatási és vállalkozási lehetőségek kihasználását. A társadalmi befogadás, az esélyegyenlőség és a társadalmi-gazdasági fenntarthatóság voltak a projekt fő alapelvei. A létrehozott állásportálnak köszönhetően a kedvezményezettek (cégek, álláskeresők és szolgáltatók) közvetlenül kapcsolatba léphetnek egymással és fontos információkat kaphatnak a lehetőségekről és tevékenységekről.
Az eredeti projektötlet egy értékelő tanulmányból származott, amelyben számos, egymással összefüggő és Castilla y León (Spanyolország) vidéki térségeit érintő komoly kihívást határoztak meg. Ezek közé tartozott a magas munkanélküliség, a gazdasági és üzleti tevékenységek hiánya, az elnéptelenedés, a térség társadalmi-gazdasági szerkezetének általános gyengülése, amelyek az álláskereséssel és az önfoglalkoztatás lehetőségeinek megismerésével kapcsolatos információk és iránymutatások hiányával párosultak. Mindezt tetézte a vállalkozói kultúra hiánya és a változásokhoz való alkalmazkodóképesség alacsony szintje, amely ahhoz vezetett, hogy sok nő és fiatal elhagyta falvait, hogy máshol – főleg városokban - keressen munkát.
A meglévő állásajánlatokkal kapcsolatos információkhoz való hozzáférés javításának, valamint az önfoglalkoztatás és a vállalkozói tevékenység szintjének növelését célzó nyilvánvaló igény alapján egy olyan új mechanizmus – online platform - létrehozása volt a projekt vezérszála, amellyel releváns információkat, tanácsokat és útmutatást nyújthatnak. Az álláskeresők mellett a munkaerőt kereső helyi cégek is a célközönséghez tartoztak, akik ezáltal hatékonyabban érhetik el a potenciális munkavállalókat. Egy ilyen új, internetalapú eszköz léptékének és hatékonyságának növeléséhez szükség volt a Helyi Akciócsoportok együttműködésére. Ennek az együttműködésen alapuló vidéki foglalkoztatási platformnak az ötlete 2018-ban született meg.
A projekt fő célkitűzései és tevékenységei
A projekt fő célja olyan – a 11 Helyi Akciócsoport között működő - stratégia kidolgozása volt, amellyel az álláskeresők, a vállalkozók és vállalatok jobb tájékoztatása, tanácsadás és útmutatók révén hozzájárulnak a vidéki munkaerőpiac ösztönzéséhez és előmozdításához. Ezt különböző szinteken kellett megvalósítani:
- Olyan internetes platform létrehozása és adminisztrációja, mellyel a vidéki foglalkoztatással kapcsolatos tevékenységeket menedzselik és az információkat terjesztik.
- 11 regionális vállalkozói képzőhely létrehozása.
- Az üzleti projektekhez nyújtott technikai segítségnyújtás valószínűleg munkalehetőségeket teremt.
- Az álláskeresők és más érintettek olyan készségekkel való felkészítése, amelyek segítségével képesek azonosítani, kiválasztani és/vagy tovább irányítani a potenciáljukkal, foglalkoztatási szükségleteikkel és életkörülményeikkel összhangban lévő képzési és foglalkoztatási lehetőségeket.
- Hatékony és eredményes projektmenedzsment és monitoring.
A projekt megvalósítása 3 éven keresztül zajlott. Az első szakaszban a projektstruktúrát állították fel, amely a projekt egészére mérvadó tevékenységeket (pl. irányítás, koordináció, értékelés, monitoring feladatok) foglalta magában. Továbbá a jó gyakorlatok azonosítása és terjesztése érdekében is kialakítottak együttműködéseket.
A második szakaszban az oktatók képzésére, a releváns témákról való tájékoztatásra és a szolgáltatásokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos teendőkre összpontosítottak. Ezen témák között szerepelt a vállalkozási és üzleti tanácsadás, a társadalmi-foglalkoztatással kapcsolatos tanácsadói platform, a munkaerőorientációs tevékenységek és a piaci integrációs platform. A tartalom létrehozásához és a platformok menedzseléséhez is segítséget nyújtottak.
A harmadik szakaszban a munkanélküliekkel való tényleges munkára fókuszáltak a cégekkel közösen. Összehozták az álláskeresőket az állást kínáló cégekkel, amelynek során a fogyatékkal élők számára technikai segítséget is nyújtottak. Digitális hírlevélben is kommunikáltak az érintettekkel, mellyel tájékoztatást nyújtottak a foglalkoztatással kapcsolatos hírekről, népszerűsítették a projektet és felhívták a figyelmet a releváns rendezvényekre, hogy ezzel is erősítsék a vállalkozói kultúrát. Mindezeken túl tanácsadást és személyre szabott támogatást nyújtottak a vállalkozóknak és cégeknek, valamint elősegítették az aktív álláskeresést a munkaerő-orientációs tevékenységekkel. A fentieket a cégek és gazdasági társaságok „együttműködési tereinek” népszerűsítése követte. Többek között tájékoztató előadásokat tartottak a foglalkoztatás jogi vonatkozásairól, segélyezésről, támogatásokról és a webes felületen közvetlen hozzáférést biztosítottak az állásajánlatokhoz. A személyes tanácsadások keretében az önfoglalkoztatás kérdéseire is kitértek (megvalósíthatósági tanulmányok, üzleti tervek, személyre szabott tanácsadás és pénzügyi támogatás), segítséget nyújtottak a vállalkozások létrehozásával, diverzifikálással vagy szerkezetátalakítással kapcsolatos kihívások megoldásában is.
A záró szakaszban az aktív foglalkoztatás érdekében kialakított stratégiák és vállalkozói programok kerültek előtérbe és a koordináció érdekében kialakított együttműködéseket is véglegesítették.
Projekt eredményei
- Egy teljeskörű állásportált hoztak létre, amelyre több, mint 5000 álláskereső és több mint 10 000 cég regisztrált és segítségével 1500-nál is több állásajánlatot hirdetnek.
- Nagyjából 700 céget támogattak a hatékony digitális átállásban.
- Segítségükkel több, mint 1500 fiatal növelte tudatosságát a vállalkozói kultúra ás a munkalehetőségek tekintetében.
- A fiatalok kulcsfontosságú eszközöket (CANVAS) szerezhettek az álláskereséshez és ahhoz, hogy vállalkozóként is találjanak munkát.
- A webes felületnek köszönhetően több, mint 200 fiatal került alkalmazásba.
- Több mint 300 főt segítettek a „Learning Spaces” által, amelynek keretében többek között a digitális marketingről vagy az aktív álláskereséshez szükséges készségekről is tanulhattak.
Minőségbeli eredmények:
- Megnövekedett gazdasági dinamizmus és növekvő munkaerőpiac.
- Nőtt a motiváció és javult a hozzáállás.
- Fejlődtek az álláskereséshez szükséges készségek.
- Nőtt a kapcsolat a munkaerő és a munkáltatói igények között.
- Új digitális és kommunikációs készségek fejlődtek az online és személyes képzéseknek köszönhetően.
Legfontosabb tanulságok és javaslatok
- A 11 Helyi Akciócsoport között létrejött összehangolt munka és szoros együttműködés elősegítette a tudás és a tapasztalatok átadását.
- Minden kedvezményezett (KKV-k, önálló vállalkozók, alkalmazottak, vállalkozások és helyi szervezetek) képzése fontos.
- A 11 Helyi Akciócsoport együttműködésén alapuló módszertan alkalmazása kiváló eredményekhez vezetett.
- A felület valós megoldásokat kínál olyan komplex folyamatokra is, mint a vidék elnéptelenedése.
- Fontos a gazdasági szektorok és a helyi szereplők között kialakult stratégiai szövetségek további előmozdítása.
- Hasznos lenne elindítani egy nyomon követő projektet is, kiegészítve annak tevékenységeit más helyi és regionális szervezetek tevékenységeivel.
A projekt történetét bemutató, angol nyelvű teljes összefoglaló megtekinthető a CAP Network honlapján.
Forrás: CAP Network
Fotó: CAP Network