Újabb népszerű termékcsoport vett részt a Nébih Termékmustrán: ezúttal a gyümölcsszörpök kerültek górcső alá. A vizsgálatfolyamat eredményeként 24 termék gyártója, forgalmazója nyerte el a KMÉ-védjegy arany fokozatára való pályázás lehetőségét – írja a Nébih.
A Termékmustra a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei által koordinált, laboratóriumi, érzékszervi és csomagolástesztből álló komplex vizsgálatsorozat. A polcfelmérést követően összesen 98 gyümölcsszörp analitikai és mikrobiológiai vizsgálatára került sor a hivatal laboratóriumaiban.
A laboratóriumi vizsgálatok után 92 termék vehetett részt a minőségmustrán, ahol a gyümölcsszörpöket érzékszervi szempontok alapján értékelték a résztvevők. Az eseményre az Agrárminisztérium és a Nébih munkatársai mellett a termékcsoport gyártói és forgalmazói, dietetikusok, gasztronómiai szakértők és egyetemi oktatók is meghívást kaptak.
A minőségmustrán a 38 legjobbnak ítélt termék szerepelt a csúcsbírálaton és a csomagolásteszten.
Az összesített eredmények alapján 24 gyümölcsszörp – gyümölcs alapanyag szerint öt eper, öt feketeribizli, négy málna, három áfonya, három pirosribizli, kettő erdei gyümölcs, egy mangó, valamint egy meggy – került a legjobbak közé. Így ezen termékek gyártója vagy forgalmazója számára megnyílt a lehetőség a KMÉ-védjegy arany fokozatának megpályázására.
A KMÉ minőségrendszerről, valamint a védjegyes termékekről minden információ megtalálható a www.kme.hu weboldalon.
A nagyobb kiszerelés a jobb? - A gyümölcsszörpök vizsgálatának eredményei
A vásárlási szokásokat nemcsak a termék minősége, hanem a csomagolás jellege is jelentősen befolyásolhatja.
A csomagolástípusok és kiszerelési egységek mellett a választásnál lényeges szempont lehet a praktikusság, a visszazárhatóság, de a csomagoláson feltüntetett kiegészítő információk is.
A Gyümölcsszörp Minőségmustrán utánajártunk, hogy milyen preferenciák alapján döntünk egy gyümölcsszörp mellett.
A Minőségmustrát kiegészítő kérdőíves felmérés alapján megállapítható, hogy gyümölcsszörp vásárlása esetén a három legfontosabb szempont a magas gyümölcstartalom, a magas minőség és a természetes összetevők.
Az eredmények szerint mindezek szinte azonos jelentőséggel bírnak a kitöltők számára. Továbbá a választásnál a hazai termék és a fenntarthatósági tényezők előbbre valónak bizonyulnak a márkanévvel és az alacsony árral szemben.
A gyümölcsszörpök kiválasztása során lényeges szempont a gyümölcstartalom feltüntetése. Ezt követi a termék visszazárhatósága, valamint a csomagolás újrahasznosíthatósága. A legkevésbé jelentős jellemzőnek a design, azaz az esztétikus megjelenés tekinthető.
A gyümölcsszörpök csomagolását tekintve, a kérdőív eredményei alapján egyértelműen kijelenthető, hogy a válaszadók az üveges típust részesítik előnyben a jellemzően nagy kiszerelésű bag-in-box és PET palack csomagolásokkal szemben.
A kérdőívet kitöltők választásai alapján, a fogyasztók a közepes kiszerelési egységeket kedvelik leginkább. A válaszadók közel 70%-a az 500 ml-es kiszerelést preferálja (4. ábra). A literes kiszerelést már lényegesen kevesebben választják (32,88%), viszont a 250 és 200 ml-es csomagolású termékek a legnépszerűtlenebbek.
A Minőségmustra résztvevőinek körében a Nébih felmérte a gyümölcsszörpök beszerzésének módját is: azaz, hogy a fogyasztók jellemzően hol vásárolják meg ezeket a termékeket. A válaszadók az online vásárlással szemben inkább a kereskedelmi egységekben, termelői piacokon való beszerzést kedvelik jobban.
Forrás: Nébih, Agroinform
Fotó: Nébih