LEADER munkaszervezet megnevezése: Dél-Baranya Határmenti Települések Egyesülete
VP-felhívás kódszáma: VP6-19.2.1.-19-14-17
Jó gyakorlat/projekt elnevezése, címe: Helyi termék védjegy kialakítása a Villányi borvidéken
Megvalósítási hely pontos címe: 7800 Siklós, Felszabadulás utca 80.
Projekt fizikai befejezésének dátuma: 2022.04.30.
Elnyert támogatási összeg: 4.999.994 Ft
Teljes projekt összeg: 7.776.893 Ft
Projekt célja: Helyi termék védjegy kialakítása a Villányi borvidéken.
Megvalósítás bemutatása/tevékenység bemutatása/eszközök beszerzésének bemutatása: A Helyi termék védjegy kidolgozása a Villányi borvidéken projekt célja a garantáltan magas minőséget képviselő helyi termékek kiemelése a sokaságból és megfelelő marketingkommunikációval, szakmai programmal tudatosan beépíteni azokat a térség turisztikai, gasztronómiai kínálatába. A helyi termelők és termékeik összegyűjtésében - egy nyertes Interreg pályázatuk megvalósítása okán - Villány város önkormányzata hathatós segítséget nyújt a helyi termékek számbavételét célzó szakmai tanulmányuk kidolgozásával, ezzel egy jó alapot biztosítva a Villány - Siklósi Borút Egyesület számára a szükséges további kutatásokhoz. Így a vidékfejlesztés közös céljával egy új együttműködés kerül kialakításra, ami a térségi stratégiák egy kiemelt prioritása is egyben.
Innovációs elemek bemutatása: A 2007-es évtől kezdődő ciklus óta nagyon frontos priortást képezett egy olyan védjegy létrehozása, amely köré szerveződhet a térség helyi termékkörének előállítása, egyben garanciát jelent a minőségre, a termelési volumen fokozására és nagyban hozzájárul az érintett produktumok népszerűsítéséhez, propagálásához. A kezdeti elképzelések szerint maga a LEADER akciócsoport hozta volna létre az említett védjegyet, de az ötlet végül nem realizálódott a munkaszervezett szűkös humán erőforrás kapacitása miatt. A 2014-2020-as időszakban végül a régióban komoly marketing tapasztalattal és kapcsolati tőkével rendelkező, a termelők által jól ismert szervezet állt a kezdeményezés mögé (Villány-Siklósi Borút Egyesület), amely a Helyi termékek és szolgáltatások számára védjegy kialakítása, VP6-19.2.1.-19-14-17 felhívásra benyújtott pályázat révén a 2022-es évvel létrehozta a védjegyet. Ezáltal megteremtődött az alap ahhoz, hogy a fokozódó helyi termék előállítással logikai összefüggésben nagyot lépjen előre a termékkör népszerűsítése és minőségi, mennyiségi javulása. A védjegy önmagában megtestesíti az innovációt, mivel az illetékes LEADER Akciócsoport működési területén korábban nem jött létre helyi termék védjegy és minősítő rendszer.
Eredmények bemutatása - jövőkép vízió: A helyi termékek védjegyének kidolgozásával több stratégiai célkitűzés is megvalósításra kerül. Elsősorban a helyi termékek piacra jutásának támogatása valósulhat meg hatékonyan jelen fejlesztéssel, de ezen túl egy nagyon komoly motivációs tényező nem csak a már piacra termelők, de azok számára is, akik fontolgatják termékeik forgalmazásának lehetőségét. Így az egyes háztartások bekapcsolódását közvetlenül ösztönözheti a térség gazdaságába. A védjegy elsődleges szerepe természetesen a helyben előállításra kerülő tradicionális és minőségi termékek védelme, de emellett egy kiváló marketingkommunikációs eszköz is. Ráirányítja a figyelmet mind a helyi gazdasági szereplők, mind a fogyasztók és nem utolsósorban a térségbe látogatók számára, hogy léteznek értékes helyi portékák a kommersz, tömegtermelt áruk mellett. Ezzel a helyi értékek népszerűsítéséhez dinamikusan hozzájárul, ösztönzi a helyi értékesítést és vásárlást.
Minden olyan az ügyfél által kiemelendő szempont, mely alapján a projekt jó példaként,-jó gyakorlatként funkcionál: Hosszútávon a közösségfejlesztési célokat is szolgáló projekt hatására a köztudatba bekerült, preferált termékek lokális elterjedése hozzájárulhat a helyi identitástudat megerősítéséhez. Kiemelt cél, hogy ne csak a térségbe látogatók és a helyi lakosság körében, de a borvidéken működő gasztronómiai vállalkozások és borászatok portfóliójába is bekerülhessenek a védjeggyel ellátott termékek valamilyen formában (helyi alapanyagként vagy önálló termékként). Cél, hogy a térségben erősödjenek a helyi ellátási láncok, amit a garantált minőséget képviselő termékek feltárásával, értékre emelésével és megfelelő promóciójával lehet ösztönözni.