Helyi értékeink népszerűsítését előmozdító együttműködési modell kialakítása

majort
2023. 11. 13., h – 08:41

LEADER munkaszervezet megnevezése: Borsod-Torna-Gömör Egyesület

VP-felhívás kódszáma: VP6-19.3.1-17

Jó gyakorlat/projekt elnevezése, címe: Helyi értékeink népszerűsítését előmozdító együttműködési modell kialakítása

Megvalósítási hely pontos címe: Edelény Borsodi út 36

Projekt fizikai befejezésének dátuma: 2022.12.31.

Elnyert támogatási összeg: 20.042.632 Ft

Teljes projekt összeg: 20.042.632 Ft

Projekt célja: Célunk a helyitermék- fejlesztés és turisztikai szolgáltatások erősítése a helyben megtermelt élelmiszerek, ételek, kézműves termékek népszerűsítését célzó promóciós anyagok előállítása, mobil támogatással rendelkező turisztikai portál kifejlesztésével és prospektusok készítésével magyar, román és angol nyelven. A helyi termékek térségen belül és nemzetközi piacának bővítéséhez a fogyasztók informálása, szemléletének alakítása érdekében valósítottuk meg a projektünket. A pandémia okozta helyzet miatt a rendezvényt online térbe helyeztük át. Ez a szituáció új teret nyitott, hogy a fiatalabb generációval is megtudjuk ismertetni a helyben termelt élelmiszerek különböző módon való felhasználását. Továbbá magyar és Székelyföldi kézműves technikák bemutatását. Nem utolsó sorban a kulturális hagyományok ápolása határon túli barátainkkal.

Megvalósítás bemutatása/tevékenység bemutatása/eszközök beszerzésének bemutatása: A Borsod-Torna-Gömör Egyesület és a romániai Bihar Megyei Helyi Akciócsoport együttműködésével valósult meg a projekt. A térségi imázsépítés és márkásítás mindkét térségben megkezdődött, ám az eltérő múlt és fejlesztési koncepciók miatt más-más fázisban tart. A tét meglátásunk szerint az, hogy sikerül-e versenyelőnyhöz juttatni a helyitermék-előállítókat, azaz valóban „továbblépést” jelent-e majd az itt élők számára ez a megélhetési forrás. A helyi termékek köre jelenleg is igen széles, és egyre tágul mindkét térség esetében. A kérdés az, hogy sikerül-e ezekkel a produktumokkal megtalálni és kiaknázni a piaci rést, elérni és megtartani az egyedi és minőségi árukat előnyben részesítő vásárlói csoportokat. Véleményünk szerint azt, hogy valóban a továbblépés eszköze (azaz, hogy egy újabb/kiegészítő megélhetési forrás) lesz-e a helyitermék-előállítás, alapvetően befolyásolja Borsodban és Biharban, hogy sikerül-e párosítani a jó szakmai kvalitásokat és az erős térségi identitást vonzó imázzsal. Összesítve: 6 db rendezvény került megvalósításra, amely közvetlenül a célcsoporthoz került és annak társadalmi szempontból fenntarthatósága hosszú távon pozitív hatást gyakorolhat a társadalomra, mobil applikáció fejlesztés 1 db, kalendárium készítés1000 db.
Tevékenységek: Program nyitó és záró konferencia, arculati elemek kidolgozása, QR táblák elkészítése, online jelenlét a közösségi médiákban, szórólapok, prospektusok, molinók készítése, kalendárium szerkesztése, mobil applikáció és okos honlap kialakítása.

Innovációs elemek bemutatása A projekt egyik innovativitása, hogy a tájékoztató táblák tartalmaznak QR kódot, melyeket okos telefonnal leolvasva az adott szolgáltatás vagy termék online oldalára kalauzol el minket. Célja, hogy a látogatók azonnal képet kapjanak az adott termékről vagy szolgáltatásról. A modern kornak megfelelő innovatív alkalmazások bevezetésével növelni kívánjuk a térség ismertségét, ezáltal a térség belföldi turizmusban elfoglalt helyzete is erősödik.

Eredmények bemutatása - jövőkép vízió: A program nyitó rendezvény eredménye a megszerzett tudás, tapasztalat elsajátítása.  A nemzeti összetartozás napja alkalmával Böjte Csaba mondott beszédet. Továbbá az Szent Miklós Görögkatolikus Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola diákjai által készített nemzeti előadás került bemutatásra. A Borsod-Torna-Gömör Egyesület elnöksége és a Bihar Megyei helyi akciócsoport Magyarország határa mentén LEADER csoport képviselői köszöntötték egymást. A nyitó konferencia zárása képen az online helyi termék napok részletes programja került bemutatásra.  A marketing építés által a helyi termelő megerősödik, piacképes terméket tud előállítani, mely által ők jövedelemhez, a többiek jó minőségű, egészséges termékhez jutnak hozzá. Az együttműködési modellek kialakításával hosszú távon pozitív hatást gyakorol a társadalomra és segíti a kulturális hagyományok fenntarthatóságát.  Az online rendezvények bárki számára elérhető volt a social média felületeken megosztott Zoom link használatával. Továbbá az egyesület Facebook oldalán „live” adáson keresztül volt megtekinthető. Az esemény Facebook indikátora alapján átlagosan 2-3000 fő nézte meg az előadásokat. Továbbá rengeteg pozitív kommentelő értékelte a műsorokat.

Minden olyan az ügyfél által kiemelendő szempont, mely alapján a projekt jó példaként,-jó gyakorlatként funkcionál: A COVID-19 okozta vírushelyzet idején is megvalósulhatott a projekt, online rendezvények keretében.